Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

måndag 6 juni 2016

Förväntan

Våren och speciellt första veckan i juni har alltid varit förväntans tider. Antingen som en klart lysande måne i Norrland en tidig vårkväll.
Eller en nationaldagsbild från Ostraviken i Mälaren.
En tid av förväntan på det ouppnåbara. Varje gång jag cyklade till Rinmangymnaiset fanns hoppet inför sommaren äventyr. En tid att växla äventyret var sista våren 1973. Förväntan var stor inför en livsavgörande stund. Skulle jag få ta klivet till mina önskningars mål?
Mitt i sommaren kom beskedet. Jag hade nått mina önskningars mål. Med antagandet till studier vid KTH kom en lite bok att läsa, Mot högre studier i matematik. En lite nätt bok som jag slukade sensommaren 1973. Det var stort att fått chansen till akademiska studier för en arbetargrabb från bakgården. Därpå följde intensiva studier innan man landade med en examen som civilingenjör i Väg- och vattenbyggnad på KTH. Det var något fin att man lyckats med. Klassresan var fullbordad.

Lök på laxen blev det också när farten ändå var uppe. Studier i ekonomi och juridik hanns med på Stockholms universitet.

Förväntans tider går många i dessa dagar. Hoppas förväntningarna realiseras för de som slutar gymnasiet. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar