Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

tisdag 17 maj 2016

Undervisare

Studerar Anne-Marie Körlings senaste bok. Kommit till kapitlet Att utveckla undervisningen. Noterar att AMs ordboksvandring i SAOL på ordet undervisning ger 25 synonyma ord. Ett är det underbara ordet undervisare.
Som undervisare är man en person som undervisar. Slående berättar hon om sin första lektion. Hur taggad hon var att planera innehållet. Hur hon kör så det ryker. Och de slående kommentarerna av eleverna på rasten. Jag citerar (s 189):
- Fröken, fröken, brukar du jogga?
- Hur tänker ni nu?
- Du svettades i klassrummet. Då tänkte vi att du hade joggat. Varför tycker du om kor?
Undervisningen handlade om kor, barnen hade inte följt med eftersom innehållet saknade relation till lärandet. Hur ofta är det så?

Rannsakar mig själv när jag läste. Hur mycket förlorar jag mig i innehållet när jag håller kurser? Säkert många gånger. För det är så att man vill mer än vad kursdeltagarna orkar ta in. Hur viktigt är det inte som undervisare att ta in vad eleverna eller i mitt fall kursdeltagarna är med på banan. Att våga känna av och släppa upp för frågor. Eller för den delen att stanna upp och ha reflexionstid.

Sensmoral: Innehåll med relation skapar kunskap.

Källa:
Körling, Anne-Marie (2015) - Undervisningen mellan oss, Lärarförlaget  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar