Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

tisdag 22 mars 2016

Flashback Bryssel

Flashback kom direkt när jag hörde om det hemska på flygplatsen utanför Bryssel. Några gånger i min internationella karriär har jag landet på denna flygplats. Men aldrig varit med om det fruktansvärda som inträffat just där idag.
Min hemskaste upplevelse från just den platsen på jorden är den 11 september 2001. På morgonen landad jag in. Behövde inte visa något pass när jag checkade ut. Vi i Sverige hade precis gått med i Schengen. Dagen ägnades åt ett besök i Bryssel med lobbyverksamhet mot en av organen kopplade till EU i småföretagsfrågor, kopplat till att skapa en Europeisk motsvarighet till ISO-baserade ledningsstandarder.

På vägen hem på eftermiddagen stötte jag på patrull i tullen. Var tvungen att visa passet. Tänkte inte så mycket om det, mer än att de möjligen hade en stickkontroll av resande från Bryssel gjorts. När jag en stund senare satte mig i lugn och ro på ett café började jag sakta förstå vad som hänt. Först bilderna som kablades ut från TV var från ett rykande Pentagon. Snabbt skiftade bilden till NY och det andra planets inflygning i det andra tornet i Word Trade Center. Då först gick det upp vad som hänt. Det vara som att se en Die Hart-film. Flyget hem var försenat med en halvtimme. Men hem kom jag. Dagen därpå stängdes flygplatsen.

Terroristberedskapen var inte så hög för 15 år sedan. Tydligen kan man än idag inte heller förutse när den småskaliga terrorismen slår till. Hur ska man kunna försvara sig mot självmordsbombare? Samtidigt kan man fundera om det är hämnd för tillfångatagandet av den troliga hjärnan bakom terrorattacken i Paris. Eller är det något annat som ligger bakom. Tids nog vet vi. Vad än det är får vi i Europa inte skrämmas och dra bort vår närvaro i Mellanöstern så fritt svängrum ges dessa terrorister i Syrien och Irak.
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar