Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

söndag 15 november 2015

Dumma farbröder

Barn är naturliga när de frågar kring saker som är hemska. Frågan VARFÖR är ständigt närvarande. Speciellt det som inträffade i Paris fredagen den 13 november 2015. Enda rimliga svaret till ett barn som frågar varför gör de så är: Dumma farbröder gör dumma saker ibland.

Mina tankar har idag ockuperats av vad min mor bruka säga. När jag föddes och hon såg mina som spädbarns händer osystematiskt röra sig tänkte hon tanken: Hur kan så små oskyldiga händer senare utföra grymma saker. En omöjlig tanke för min mor. Den tanken slår mig idag. HUR kan det komma sig att terroristerna som en gång var små oskyldiga barn göra så grymma handlingar? Vad är det som gör att det blir kortslutning i hjärnan? Men framför allt hur kan man få in i huvudet att man kommer till paradiset genom att döda andra.

Är inte så bevandrad i islam och dess olika trosinriktningar. Även om de tre världsreligionerna är sprungen ur samma stamfader Abraham funderar jag över ett av Guds tio budord: Du ska icke dräpa. Hur griper det in i självmordsbombarnas gärningar att dräpa andra för att komma till paradiset.

Något måste gått fundamentalt snett när indoktrineringen från salafisterna när de lyckas hjärntvätta unga män och kvinnor att utföra sådana handlingar.

Samtidigt har minnesallén idag rört sig mot den dag jag fyllde 50 år och blev grattad av mor på den spanska solkusten.
Kortet jag fick den dagen var en mycket rörande hälsning från mor till en son. Tårarna rann nedför kinden när jag läste texten:
Från livets första steg
han testar vad han  får.
Han skrapar sina knän
och torkar bort en tår.

Men barkbåten ha gjort
förs ut på öppet hav
när sonen ska bli man
och möta nya krav.

Hans pojkrum blir nu tomt 
för söner är ett lån
och ständig närkontakt
byts ut mot telefon.

Men trots att åren går
och han blir stora karln
förblir han alltid son
och älskad som ett barn.

Det gör det nu också när jag tänker på vad mödrarna till terroristerna utfört sina handlingar i Paris. Är det fortfarande alltid en son och älskad som ett barn?

Smärta, sorg och helig vrede kan man känna över en människas illgärningar. Men som i mobbning är det inte fruktbart att söka vem som utfört handlingen utan söka de strukturer som gör det möjligt. Då som nu gäller det att rasera onda strukturen. Så gjordes när Tredje riket föll, när Sovjetunionen föll och Röda Khmererna föll i Kambodja. Förhoppningsvis kanske vi kan strypa strukturerna kring terroristerna genom att bränna pengarnas väg till dem. Den som lever får se.

Wikipedia: Abrahamitiska religioner        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar