Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

tisdag 2 september 2014

Skolplikt på tapeten

Vad är värst? En tioårig grundskolan eller skolplikt i 13 år. Det kan man ha olika synpunkter på. För det första varför denna eviga skolplikt? Vore smartare om vi genomförde en läroplikt som i Finland. En plikt som inte är beroende av att fysiskt pallra sig till en skola utan att plikten att lära sig. Två vitt skilda synsätt.


För det andra, om vi ska knaggla vidare med skolplikt kan man fråga sig vad som är smartast. Att faktiskt omvandla förskoleklassen till en obligatorisk klass. Eller att låsa in personer i en skola från 7 års åldern tills 19 årsåldern. Hur mycket effekt får man ut av elever som är skoltrötta redan i 14 årsålder om tvånget finns?


Samtidigt kan man fundera på vad har grundskolan då för funktion? Om det är obligatoriskt att gå till gymnasieskolan vad spelar då betyg i år 9 för roll? Man behöver ju inte sträva för att ta sig in på en högre utbildning. Motivationen är inte så hög för sådant i den åldern. Det är få som vet vad de vill i den ålder. Mycket annat som pockar på.


När nu Chicken-racet är över för skolans del kan man konstara att S åkte över stupet eftersom Alliansen hoppade av en dag före.


Media DN

3 kommentarer:

  1. Lösningen är givetvis frihet, valfrihet.

    Att föräldrar väljer mellan olika förskoleföretag och sedan mellan olika skolföretag. På så sätt kommer valfriheten i fokus, inte tvånget. Och det obligatoriska innebär att kommunen och/eller staten går in när t.ex. ett skolföretag går i konkurs.

    .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Valfrihet är viktigt. Frågan om obligatorium är en fråga som är viktigt hur den läggs. Skolplikt är inte det bästa sättet. Här läroplikt betydligt vassare. Den sätter krav på eleven att de själv skapar sin egna läroplan utan att lärarna trycker på kunskap. Vi borde titta mer på Finland.

      Radera
    2. Om vi tittar mer på Finland bör vi minska valfriheten.

      Tyvärr har Sverige infört ett antal icke-genomtänkta reformer i offentlig sektor som vi nu har att hantera. T.ex. ansågs valfrihet leda till bättre kvalitet i och med att skolor, vårdcentraler etc. skulle konkurrera med varandra. Problemet är att t.ex. i skolor sker det även en myndighetsutövning.

      Hur kan man konkurrera med en myndighetsutövning och samtidigt driva en skola som ett marknadsföretag?

      Ett annat problem är långsiktigheten - att bygga upp lärarteam etc. tar tid. Om dessa lärarteam helt ska anpassas efter en variation i kundunderlaget som bestäms några veckor före skolstart är inte bra.

      Radera