Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

torsdag 3 oktober 2013

Dikt och förbannad lögn

Vänster retoriken är bedräglig. I ett debattinlägg om skolans tillkortakommande vrängs orden. När debattörerna från Katalys hävdar att 87 procent av befolkningen anser att resultatskillnaden i skolan ökat är det dikt och förbannad lögn. Hur stor är populationen? Hur stor är svarsfrekvensen? Om man går på Skolinspektionens omfattande databas är det endast 20 procents resultatskillnad om man mäter mellan skola till skola. Däremot hela 80 procent inom skolan.

Vad säger det? Jo, att merparten av skolans problem med likvärdigheten finns mellan klasser i skolan. Vad är det tecken på? Ett tecken på att skolan drivs på ett sätt att lärare och skolledningar saknar gemensamma arbetssätt att planerna-genomföra-utvärder-förbättra undervisningen så att lärande uppstår. Varje lärare är sin egen lyckas smed och eleven är utlämnad till att råkat fått en lärare som har förmågan att lära elever de kunskaper som krävs.

Likvärdighet är inte lika med lika. Myten om att skolan skulle ha lika utbildning som ger ett jämt resultat över landet faller på sin orimlighet. Denna tanke var förhärskande under en tid då kunskaper mättes utefter relativa betyg. Det var en hård konkurrensutslagning mellan elever. Och mätte bara kunskaper in kunskaper ut.

Med dagens målrelaterade betygssystem är det elevers förmåga att hantera fakta och förmågor som avgör vilka betyg som sätts. I teorin kan alla elever i en klass få betyget A i samtliga ämnen.

Men den största tankevurpan debattörerna gör är den om det fria skolvalet och fristående skolor. Hur kan man komma fram till en slutsats att endast 13 procent av skolmarknaden kan innebära att skolsegregationen ökar. Det är snarare så att det är de offentliga skolorna (kommunala, lanstings och statliga) som tar stryk i det fria skolvalet. Varför är det rabalder om fristående skolor från vänsterfolk, men total tystnad över att Malmö kommun lägger ned Rosengårdskolan? Där har vi effekterna av det fria skolvalet.

Statistik är dikt och förbannad lögn för att bevisa sin trossats. Samtidigt som debatten om vinst i välfärden är olovligt falsk. Vad är vinst? Är det resultat efter finansnetto i resultaträkningen. Eller är det utdelningar på årets resultat innan man för över resultat i ny räkning? Detta har inte vänsterfolket lyckats svara på. Då blir det lite svårt med retoriken när de övervägande delen av riskkapital ägda skolorna går med förluster med anledning av ett vikande elevantal i gymnasieskolan. För det är här riskkapitalet är investerat. Inte i förskolor och grundskolor som inte har problem med elevantalet.

För övrigt anser jag att debatten om vinst i välfärden inte hör ihop med likvärdigheten. Likvärdighet enligt skollagen är att skolhuvudmännen ska bedriva en utbildning som uppfyller fastställda nationella mål. HUR man gör det är upp till varje skolenhet.

Media SvD   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar