Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

onsdag 14 augusti 2013

Under av otydlighet

Betygskriterierna i det nya betygssystemet är ett under av otydlighet. Betygskraven innehåll värderingsord som god, bra, mm. Utifrån vems tolkningsnorm ska man sätta betyg med hjälp av sådana ord?

Om betyg ska vara rättvisande måste kriterierna vara kristallklara. Så är inte fallet idag. Skolverket har inte lyckats göra ett enkla och tydliga bedömningskriterier i det nya sexgradiga betygssystemet. I en debattartikel tar Rasmus Törnblom (M), förste vice ordförande i MUF, upp rättvisan i betygssystemet. Han avslutar sitt inlägg på följande sätt:
Innan några nya förslag om betyg från tidigare ålder läggs fram behöver betygssystemet bli rättvist och likvärdigt i hela Sverige.
Om detta ska bli en sanning i svensk skola måste flera saker göras. Några har jag tidigare debatterat på denna blogg. För att du ska få rätt kalibrering av betygssättande lärare är det viktigt med återkommande kalibreringsmöten. Möten som hålls av en organisationen som har mandatet att kalibrera betygssättande lärare. Eftersom vi i Sverige har ett målrelaterat betygssystem är denna komponent avgörande. Idag har ett antal privata aktörer gjort sig tolk för hur denna kalibrering ska göras när det istället borde vara Skolverkets uppgift.

Det Skolverket hittills gjort är att ta fram bedömningsexempel. Bra i sig, men det hjälper inte som underlag för hur betygssättning görs. Varje människa har alltid sina egna subjektiva bedömningar av texter. Därför fordras kalibrering av betygssättande lärare i bedömningskonsten. Detta var ett ickeproblem under det relativa betygssystemets dagar.

Ytterligare berör Rasmus likvärdigheten i sin avslutning. Frågan är bara vad är likvärdigt betygssättande? För mig är meningen skriven med snudd med en tanken på någon form av lika bedömning. Likvärdigheten enligt skollagen är definierad som att alla får göra på sitt sätt. Men det ska görs så att den nationellt fastställda målen nås. Det är här den stora frågan är HUR lyckas vi med det? Som det är idag tenderar vi att få betyg som sätts utifrån personliga egenskaper, konkurrens och egna tolkningar. Då har vi problem både med rättsäkerheten och likvärdigheten.

För övrigt anser jag att betygssättande lärare är viktiga och därför bör ha rätt förutsättningar för att sätta betyg byggda på klar betygskriterier för att det ska vara rättsäkert och likvärdigt.

Media SvD 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar