Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

fredag 24 maj 2013

Överenskommelsen

Med glada miner äntrade ledamöterna i friskoleutredningen scen i Riksdagen. Man levererade tio punkt överenskommelse. Genast dyker ett antal frågor upp. Vad menar S med avgörande inflytande? Är det någon viktning i samrådet inför etablering av en fristående skola eller vad? Eller är det ett veto som de politiska motståndarna kallar det.

En juridisk spännande fråga blir då hur detta veto ska behandlas. Det är inte kommunerna som beslutar om etablering av fristående skolor. Det är Skolinspektionen eller staten om man så vill. Frågan är alltså hur långt det kommunala självstyret får gå i denna specifika fråga.

Det andra funderingen man kan ha är följande: Är det lönt att driva en fristående skola? Redan idag har skollagen begränsningar i friheten. Alla fristående skolor ska ha samma läroplan som de offentliga skolorna. Här är det inte längre alltid givna pedagogiska metoder som premieras utan att man följer timplanen och givna kursplaner med ett centralt innehåll som ska läras ut.

Ska man dessutom beskära ägandets ut övning blir det näst intill ointressant att driva skolverksamhet. Även om det finns på univeristetsnivån just sådan begränsningar. Exempel Chalmers, Handelshögskolan i Stockholm och Göteborgs Internationella Handelshögskola.

Ska bli spännande å se om denna utredning tar död på frågan under valet nästa år eller om det är en tickande bomb. Om särskilda yttrande och reservationer till utredningen i sig bäddar för att tio punkt programmet inte är mer värt än det papper det är skrivit på. Nästan som när man förhandlar med danskar. Avtalet är bara grunden för vidare förhandlingar.

Media SvD1, SvD2, DN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar