Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

söndag 3 februari 2013

Statistik görbarhetens konst

Mitt 500 inlägg får bli kring skolan och dess mätande. Eller snarare jämförelser av statistik från internationella mätningar som PISA. Alla mätetal är endast intressant i en kontext och ska aldrig tas för absoluta sanningar. Mätetal är intressant endast utifrån att veta vilka variablerna ligger bakom och hur mätetalen varierar över tid. Det som kallas trender. Åt vilka håll är mätetalen på väg i förhållande till det är tänkt att mäta. Här har Hatties (Visible learning, 2009) forskning av vad som avgör effekterna på studieprestationer epok görande.

Därför är det intressant att någon politiker tar bladet från munnen och vågar ifrågasätta. Allt är frågan om prioriteringar. I Sverige har naturvetenskap och teknik haft en undanskymd plats många år. Samtidigt som politiken prioriterat annat. Hur man än vrider och vänder på frågan är djupa språkkunskaper nyckeln till framgång inom NO ämnena.

Därför är det en viktig debatt som måste till. Den startar med följande uttalande av Yvonne Andersson (KD):
Det behövs en debatt om den svenska läroplanen i relation till andra länders. Ska vi skära ner på vissa kunskapsområden för fler lektioner i matematik? Vill vi att våra unga ska ha samma skolupplevelser som en del av de elever i länder som ligger överst i jämförelserna? Dessa komplicerade frågor måste ställas och debatteras innan vi drar långtgående slutsatser.
Till detta bör man också lägga bristen på undervisning av blivande lärare i utbildningsvetenskap på landets lärosäten. Allt för stort fokus har lagts på djupa ämneskunskaper hos lärarna. Däremot hur du ska förbereda, starta och genomföra lektionerna har satts på undantag.

Lika mycket som hur du ska omvandla de övergripande målen i de skolformsvisa läroplanerna till konkreta och mätbara mål för skolvardagen. Det är skrämmande att drygt tjugo år efter att skolan blev mål- och resultatstyrd saknas tillämpning ut i skolorna. Resultat i skolan händer utan ett samband med åt vilket hål man vill gå. Därför är betygsstatistik ointressant som mätetal över hur bra eller dålig skolan är.

Samtidigt ska man vara medveten om att dagens skola inte ser ut som debattörernas skola. Lika lite som den ser ut i andra länder. Därför är det försiktighet som gäller när man ger sig på att försöka validera resultat från olika skolsystem.

Media SvD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar