Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

fredag 2 november 2012

Lagvidrigt

Man blir fundersam när högre rättsinstanser sätter sig över lagen. Domar ska göras utifrån en lagtolkning och inte efter någon slags allmänt funderande. Fallet jag tänker på är det där kammarrätten i Göteborg hänvisar till mobbning för att fyra barn ska få ha hemundervisning.

Skollagen förbjuder för det första all hemundervisning. Oavsett det är på religiösa grunder eller någon annan grund. Skollagen har visserligen ett strikt kapitel om kränkning som inte är förhandlingsbart. Men att kammarrätten hänvisar till mobbning när fallet inte handlar om det utan om hemundervisning är rättsvidrigt. Domstolen sätter sig över lagstiftarnas intentioner i och med domen.

Om det hade varit ett kräkningsärendet hade BEO eller DO drivit målet i rätten. Nu är det Majorna-Linnés stadsdelsförvaltning som driver ärendet baserat på skolplikten mot familjen.

Om det skulle vara så att denna trosinriktning, judisk-ortodoxa Chabadrörelsen, skulle få en gräddfil kan man fundera över alla andra strängt ortodoxa grenar i olika religioner. Hur ställer sig ortodoxa grenar inom islam, katolska kyrkan, m fl? Det går inte att en minoritet får undantag.

För övrigt anser jag att lever man i Sverige ska inte sektbetonande grupper har undantagsregler på grund av tro.

Media SvD1, SvD2

5 kommentarer:

  1. Jag skulle kunna tänka mig att enstaka elever som blivit svårt mobbade eller är sjuka, precis som det varit tidigare, skulle kunna få läsa vissa ämnen hemma.
    MEN, när det gäller ämnen som gymnastik, fysik, kemi, biologi och även religion, så har jag svårt att se att Skollagen skulle kunna ge undantag.

    Barn skall enligt Barnkonventionen ha rätt till utbildning. Den utbildningen bör ju följa den läroplan som gäller i det aktuella landet och vissa ämnen ser jag som SO-lärare det näst intill omöjligt att föräldrar har samma ämnes- och helst pedagogiska utbildning som krävs för att ge en objektiv inte subjektiv undervisning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer. Men det är särskilt allvarligt att när lagen inte tillåter hemundervisning att en domstol sätter sig över lagen. Det är rättsröta i mina ögon. Hoppas Högst Förvaltningsdomstolen tar upp ärendet och rättar till.

      Radera
  2. Men hur är det med konventioner som Sverige skrivit på? Kan man verkligen ta bort föräldrarnas ansvar och hemundervisning?

    tråkmagistern

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan man det. Konventioner är inte lagligt förpliktigande utan bara en etisk moralisk förpliktelse.

      Barnkonventionen är inte i sig lag i Sverige, även om den till delar är inarbetade i skollagen.

      Radera
  3. Finns det verkligen konventioner där föräldrarna ges rätt att hålla barnen hemma för att indoktrinera dem. Jag hamnar ganska ofta på den sida som föreslår tolerans inför manlig omskärelse, mat-traditioner och krav på språklig och kulturell identitet. I den här frågan kan jag däremot inte ha någon förståelse för att föräldrarna skulle ha rätt att gå på tvärs mot några av svenska samhällets grundprinciper. Jag känner verkligen ingen moralisk förpliktelse att gå den här familjen till mötes. Det kanske är så att föräldrarna ska bedömas som oförmögna att se till sina barns bästa och bli av med vårdnaden.

    SvaraRadera