Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

söndag 25 november 2012

Experimentskola under femtio år

Skolan har varit utsatt för politiska nycker och pedagogiska moden under de femtio år grundskolan funnits. Allt från betygens avskaffande, mängdlära och annat otyg. Skolan har gått från regel- och ekonomistyrning till mål- och resultatstyrd.

Skulle man kunna tänka sig en skola med mer motion och musik. Fler prov och mindre grupper. Sovmorgon eller frukost i skolan för morgontrötta. Mindre stress med avslappningsövningar.

Skolan skulle kunna se så ut om skolsystemet och undervisningen faktiskt byggde på vetenskapliga rön och beprövad erfarenhet. Men det gör inte dagens skola. Den har inte tagit del av hur den lärande hjärna fungerar. Det känns befriande med det hjärnforskningen kommit fram till. Tänk om den funnits när man själv gick i skolan.

B-människa som jag är kanske kunnat få ha sovmorgon. Än idag startar inte tankeverksamheten förrens på förmiddagarna. Hur mycket jag än försökt. När jag gick i skolan föreslog jag att det skulle finnas sängar i klassrummet. Inte fick man det. Man blev bara utskrattad av den värld som är morgonpigg.

Med den bombmatta av nya reformer som kommit är det hög tid att den politiska klåfingrigheten upphör. Borgfred i den politiska sfären är nödvändig de närmsta sex åren. Det är inte mer reformer av politisk karaktär som behövs för att höja resultaten. Den har minimal påverkan. Däremot är det hög tid för den pedagogiska forskningen att omstruktureras. Den har sysslat i allt för hög grad på att kvacka i ämnen som inte har direkt påverkan på de pedagogiska utbildningsvetenskapen.

Hög tid att det bildas tvärvetenskapliga forskningsgrupper på lärosätena som befolkas av diverse discipliner. Sätt i samma dessa grupper  med hjärnforskare, pedagoger, kognitiv psykologi och IT. För ska vi ta Hatties forskarön på stort allvar är det en strukturerad undervisning med återkoppling som har den största påverkan. Inga andra frälsningsläror tack!

För övrigt anser jag att skolan ska vila på modern vetenskap i utbildningsvetenskapen.

Källa: Modern Psykologi nr 6 november 2012, Artikel Drömskolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar