Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

måndag 10 september 2012

Palme på tapeten

Höstuniversitet har börjat med en studie om Palme. 2012 års universitet verka gå i politikens tecken. Inte trodde jag att det skulle bli så. Slumpen har sina skördar. Alltnog verkar Olof Palme vara riktigt på tapeten så här 26 år efter mordet.

I denna lilla krönika ska jag inte fokusera så mycket på politikern Palme, som hans bakgrund. Att han kom från en överklassfamilj är känt för mig sedan tidigare. Men att hans anfäder var stora på ett annat sett har nu kommit till min kännedom.

Hans farfar var den beryktade Sven Palme som skapade sig en förmögenhet i försäkringsbranschen på 1800-talet genom att driva upp försäkringsbolaget Thule. Han var samtida i dåtidens finansbransch som Wallenbergarna. Dessa två familjer gjorde sig kända för att skapa två villastäder i Stockholms närhet dit bättre bemedlade statborgare kunde flytta. K A Wallenberg Saltsjöbaden och Palme Djursholm.

Med historiska glasögon undrar jag hur många av dagens Danderyds bor som är medveten om att släkten Palme la grunden för den burgna kommunen.

Samtidigt tycks historien också förtälja att släkterna Wallenberg och Palme inte var såta vänner genom tiderna. Något som gick i arv och påverkade svensk samhällsliv när väl Olof Palme blev politiker och företrädare för S. Med spänning ska jag ta mig ann det stora eposet om Olof Palme och se vad sprickan mellan familjerna berodde på och hur den kunnat fortleva. Fast jag kan ana med erfarenheten från tiden med röda året 68 och framåt.

Källa: Berggren, Henrik (2010) - Underbara dagar framför oss, Norstedts

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar