Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

torsdag 26 juli 2012

Avkoppling är även att meditera

Meditation har varit på tapeten under Idagsidorna i sommar. En reaktion på det här direktbehovs samhället vi lever i. Ständigt uppkopplad å nå bar. Samtidigt som vi kan få information ständigt.

För det första tror jag det är viktigt att ha ett eget förhållningssätt till när och var man söker information samt svara på mejl. Oftast är inte mejlen akuta så det måste svaras i vändande mejl. Samma gäller kommentarsfälten på social medier. När det är sagt vill jag ändå säga att visst är arbetsperioder eller andra betungande perioder i livet stressande.

Det viktiga jag lärt mig, den hårda vägen, är att lyssna på kroppens signalerna. Att verkligen stänga dörren mot omvärlden och bli så där nödvändigt opersonlig. Det kan också vara viktigt, om man har möjligheten, att byta boendemiljö. Själv tar jag mig bort från staden under sommaren. Flyttar ut på landet några veckor och lever ett mindre inrutat liv med förstunden "jobb" där hjärnan får vila från alla intryck. Även om jag är fullt uppkopplad till den digitala världen är det inte lika påträngande som i staden.

Tror formerna för hur man rensar hjärnan och kroppen ser olika ut för varje individ. För somlig fungerar meditation, för andra något helt annat. Det viktiga är att man hittar sina vrår i livet där man får vara så där onyttig och inåtvänd som det bara går. Att våga ta in tystnaden och lyssna på kroppens signaler.

Media SvD

Uppdaterat 120729

Nu har jag fått nytt bränsle till att det finns olika sätt att koppla i från hjärnan. Rent neurologisk fungerar vi olika beroende på hur vi jobbar. Det viktiga för avkoppling är inte att vi behöver ett speciellt fönster fyra till fem veckor per år utan vad vi gör med detta fönster.

Till och med så att det nödvändigt inte är just det fönstret som är viktigt. Utan det viktiga är att intensiva perioder av kreativt arbete möts med en period av tystnad. För det är ett känt faktum, när flowet tryter är det bara att lägga av. Ungefär som när någon klok univeristetslektor sa på KTH till mig och mina teknologkompisar. Kör ni fast på uppgiften i tentan. Släpp den. Gå till nästa. När ni är färdig med de andra uppgifterna gå tillbaka.

Så är det i livet i stort. Växelbruk är viktigt för att hjärna ska få jobba i fred med uppgifterna.

Media SvD2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar