Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

söndag 14 augusti 2011

Pojkar är smarta

Medan flickor är excellenta om man får tro Anna Ekström, ny general på Skolverket. Hon uttalar sig till Dagens Samhälle och är citerad i dagens SvD:
Pojkarna lär sig göra saker tillräckligt bra för att gå vidare till nästa nivå...Flickor tränar på annan egenskap som också är bra, nämligen att bli excellent.
Det är väl i ett nötskal killars sätt att klättra eller gör saker. Ett sätt som är mindre energikrävande och ger större utdelning än tjejers excellerande.

Excellens står inte särdeles högt i kurs. Ingen får något på grund av att excellens utan på grund av att kunna tillräckligt för att inte stöta sig med omgivningen.

Är det därför vi ser mindre tjejer i ledande befattningar?

Är detta ett synsätt som också stör i skoldebatten att killar inte söker excellens eller de högsta betygen?

Åter många frågor, inga svar.

4 kommentarer:

  1. Låt oss vända ett kvarts varv på frågan: Är det så att lärarna på något vis ger flickor och pojkar olika feedback? Ställer man högre krav på flickor, berömmer man dem mer för prydlighetsgraden i arbetet än innehållet, medan man berömmer pojkar för att de överhuvudtaget lämnat in, t ex?

    SvaraRadera
  2. Åter ställer du frågan på sin spetts. Kanske är det så det ser ut. Excellens är prydnad enligt gällande axiom och inte kunskap.

    Har inte tänkt på det på det viset. Jag har alltid tänkt att tjejer strävar efter excellens emot killar. Killar är ju till naturen lite latare än tjejer i en viss ålder. I varje fall tycker jag mig känna igen mig själv i den ådern.

    SvaraRadera
  3. Jag har så svårt att hinna ifatt mitt tåg just nu, men det här bara måste jag svara på, Plura. Skolan förstärker och premierar flickors lydnad och duktighet, det Anna Ekström kallar excellens - till stor skada för dem. Lydnad och duktighet är nämligen högst överskattade och på många sätt skadliga egenskaper. Skolan alienerar pojkar genom att inte ta fasta på pojkars intressen, verklighet och behov, det orsakar utåtagerande, skolk och annat som sedan felaktigt bestraffas i betyget. Till det får läggas att pojkar i mindre utsträckning lämnar in prydliga arbeten i tid (något jag själv heller aldrig gjorde när jag gick i skolan) och felaktigt bestraffas även för det. Det betyder att både flickor och pojkar uppmuntras till skadligt beteende som leder till att ingendera gruppen når sin fulla potential.

    SvaraRadera
  4. Helena, åter har du träffat rätt i din analys.

    Det som ororar mig i högsta grad är det snömos en briljant hjärna som Anna Ekström sprider kring sig. Hon lyckades i DEJA och nu som general på Skolverket. Min fundering är hur har hon lyckas blända Björklund för att få jobbet.

    Tycker Skolverket mer och mer flytter sig bort i flumighetens töcken.

    Och det där med att lämna in arbeten som var prydliga. Tja, min nördkompis och jag lämnade väl aldrig in arbeten som var prydliga och framför allt inte inom gängse axiom. Du räknar säkert ut vad straffet blev för det...

    SvaraRadera