Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

lördag 19 mars 2011

Strukturerad undervisning

Nu har vi begåvats med en ny förordning som tydligen ska träda i kraft 15 april 2011. Jan Björklund & comp har skapat en Skolförordning SFS 2011:185. I den finns det en intressant paragraf i dess 5 kap om strukturerad undervisning.

2 § Eleverna ska genom strukturerad undervisning ges kontinuerligt och aktivt lärarstöd i den omfattning som behövs för att skapa förutsättningar för att eleverna når de kunskapskrav som minst ska uppnås och i övrigt utvecklas så långt som möjligt inom ramen för utbildningen.
Först undra man över vad regeringen menar med begreppet strukturerad undervisning? Saknas sådant idag?

Vad menas med kontinuerligt och aktivt lärarstöd? Har vi inte sådant idag?

Frågeställningarna blir många. Gör jag en ordboksvandring måste jag luta mig mot ordet struktur. Ordet betyder sammanhängande inre uppbyggnad. Man skulle kunna få det till att strukturerad undervisning betyder Sammanhänngande inre uppbyggd undervisning. Skulle det på något sätt påverka den mål- och resultatstyrning skolan bygger på enligt Skollagen 2010:800?

Nej skulle jag vilja säga. Snarare att skola nu har ett krav på sig att noggrannare ska följa didaktiken och metodiken i undervisandet. Att skolan ska öppna upp klassrummen och att lärarna därmed ska verkar för gemensamma pedogogiska metoder.

Åter har Björklund & Comp varit otydliga i sitt skrivande. Herr minister vad menar du?

2 kommentarer:

  1. Nej, vi har ju inte det. Inte överallt i landet, och inte hela tiden. Det finns kommuner där vikare efterträder vikarie, ingen har någon överblick och elevernas lärandeprocess hackas sönder i småsmulor. Det finns skolor där eleverna vandrar vind för våg och ingen vet varken var de är eller vad de heter. Det finns klassrum där elevgruppen är så stor att läraren aldrig lyckas se alla elever. Det finns elever som får godkända betyg utan att ha ens hälften av de kunskaper de borde ha för att få detta, för att läraren tycker synd om dem, eller för att läraren vill ha fin statistik, eller för att läraren inte vet vad som ingår i betygskriterierna.

    Det finns, och om det så rört sig om en enda liten skola (det gör det inte, det är flera) så är det ett problem vi inte kan ignorera eller låtsas att det inte angår oss.

    SvaraRadera
  2. En reflexion, är det bara vikarier och klass storleken som ställer till det för ett strukturerat arbetssätt?

    Tycker det var tydligt att det beror på avsaknaden av pedagogisk ledning i "Klass 9A".

    SvaraRadera