Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

torsdag 24 mars 2011

Kränkning via gymnastiklexioner

Vid en utbildningstillfälle i veckan hade vi en övning kring olika kränkningstyper. I diskussionen om detta fastnade vi för är det lärare eller elever som kränker? Vi kom in på en intressant diskussion där några hävade idrottsläraren.

Min fråga är kan en idrottslärare vara en kränkare?

Är det så enkelt att somliga barn inte har de fysiologiska förutsättningarna för att utföra vissa typer av gymnastik? Om det är så varför tvingas barn till sådant? Blir det inte en kränkning om man tvingas till något som man inte har förutsättningar till?

Om jag tar mig själv. Tillhör väl inte de bästa personerna på bollsinne eller balanskonst. Är snarare i dessa situationer en elefant i glasbutiken. Det yttrade sig bland annat att man på gymnasitktimmarna blev vald sist för man tillhörde "benknäckar gänget". Man fick på sin höjd bli back i fotbollsmatchen. När det sedan kom till det eländet till svikthopp, repklättring, balans på ribban mm var man lost. Trots detta tvingades man till övningarna och kände nederlaget varje gång man misslyckades. Gympan blev något obehaglit måste.

Hade man istället fått utöva fysiska aktiviteter som inte byggde på bollsinne eller balans hade man kanske tyckt det var kul. I vuxen ålder har jag utövat mycket löpning och på senare år mycket promenad. Fast det är ju fysiska aktiviteter som är väldigt solitära och långt i från de hyllade lagsporterna.

Vad säger ni är gymnasitiken och dess lärare kränkande idag?

5 kommentarer:

  1. Så lustigt att läsa ditt inlägg just nu, för igår skrev jag ett inlägg om idrott själv, som jag tänkte lägga in i morgon. Mina poänger är att idrottsämnet riktar sig till de redan frälsta, favoriserar pojkar och fungerar elitistiskt. Just när det gäller idrott tycker jag vi har mycket att lära av Igor Ardoris, idrottsläraren i första säsongen Klass 9 A.

    SvaraRadera
  2. Svaret på frågan är alltså ja.

    SvaraRadera
  3. Ooops! din huvudpoäng är mycket kontroversiell. Kan själva innehållet i undervisningen vara kränkande för den som har dåliga förutsättningar för att göra detta. Mitt svar måste ändå vara ett tveklöst NEJ. Det är inte kränkande att det syns att man har svårigheter med något. Ingen elev ska betraktas som sämre människa pga av sina prestationer men vi ska heller inte vara rädda för att ge elever utmaningar.

    Sen tror jag verkligen att Idrott är ett av de ämnen där vi borde fundera både mycket på innehåll och metoder. Vad är ämnets syfte? Det är förstås bra för Sverige med ett skolämne som hjälper oss att vara världens bästa i många idrotter men ....... ?

    SvaraRadera
  4. @Helena, skönt att höra. Inte bara jag utan många fler verkar vara av uppfattningen att gympalektionerna kan vara kränkande.

    Håller med att fler borde vara som Igor. Han fick ju med sig klassens värsta skolkare till gympasalen.

    @Jan, där tror jag du har en idealistisk syn på undervisningens HUR.

    Innehållet i sig är säkert inte kränkande men på det sätt vi i andra fall har könssterotypa uppfattningar så finns det här också. I ett korporatevistiskt samhälle som Sverige är det lagidrotterna som hyllas främst fotboll, hockey och handboll. Men vad gör vi med alla "stackars" individuallister?

    När det gäller att odla fram elitidrottare, tja görs det i skolan idag. Är det inte storsatsande klubbar som driver fram dem?

    SvaraRadera
  5. Ett intressant inlägg! Jag känner så igen mig i dina minnen från gympan. Personligen tror jag att det snarare handlar om hur idrottslektionerna utformas och vem som är lärare. Jag hade en mycket bra lärare under högstadiet. Han utmanade mig, men tvingade mig inte att göra övningar som riskerade att skada mig. Han tog emot mig när jag hoppade på svikten och tog i med händerna i stället för att göra en riktig frivolt. För mig var det ett gigantiskt steg.

    Mitt svar blir alltså både ja och nej beroende på lärare och undervisningssätt.

    SvaraRadera