Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

måndag 21 mars 2011

Fortsättning följer

Rubriken kan sammanfatta examen för Thomas, Gunilla och Stavros och Klass 9A. Dramaturgin var inte den som varit på tapeten i blogginläggen, happy end.

Visst, många elever höjde sin rating, men fortfarande finns det IG och inte behörighet till vidare studier för några i klassen. Nu får vi väl se om detta täpps till innan juni 2011.

Stavros ska fortsätta att coacha Johnny. Thomas ska utveckla rektorns pedagogiska ledarskap.

Det jag saknade var hur gick det för Malin. Den som jag tyckte tog sig under serien.

Men vi får hoppas att arbetslaget blir ett team som utvcklar det som är så viktigt för att skolan ska lyckas framgent - öppna dörrar till klassrummen. Och en lärarutbildning som utbildarar "riktiga" lärare och inte några vetenskapligt bevandrade forskartyper.

Känlsorna och funderingarna är många kring vad jag varit med om i programmet Klass 9A. Kanske det sammanfattas bäst från min synvinkel med en strof ur Beatles låten STRAWBERRY FIELDS FOREVER:

No one i think is in my tree
I mean it must be high or low.
That is you can't you know tune in
but it's all right. That is i think it's not too bad.

Därmed får vi se om denna dokumentär ger några bestående intryck för att bygga om den svenska skolan. För ett är sant, ett omfattande ROT-projekt behövs för att skapa en kunskapskola.

En komponent i detta ombygge är att ändra fokus från vård-skola-omsorg till arbetsmarknad-utbildning-utveckling.

2 kommentarer:

  1. Tänker du att det finns någon ordningsföljd eller hierarki i den här triaden?
    arbetsmarknad-utbildning-utveckling.

    SvaraRadera
  2. Ja. Vad jag förstått av mina vänner som sysslat med arbetsmarknadspolitik och jobbat med frågorna bygger ett lands välstånd på just denna triad.

    När du och jag gick i skolan var det just den triaden som gällde. Vi blev "nyttiga" medborgare som byggde vidare på välståndet.

    Men när Persson&Co började blanda ihop skolan med omsorg gick det åt pipsvängen. Det är därför vi kan se program som Klass 9A och bli upprörda av skilda anledningar.

    SvaraRadera