Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

fredag 11 februari 2011

Klass 9A - myt eller verklighet

Snackisarna på bloggen är just nu bl a Klass 9A. Det nya programmet med Gunilla, Stavros och Thomas i rollen som coacher till några lärare i Mikaelskolan i Örebro har startat ett veritabel diskussion om lärarföräkt och vinkling av skolans verklighet.

Min fundering är, speglar programmet ett systemfel i skolan eller en väldigt begränsad del av skolverkligheten?

Hur kan nya skollagen påverka detta? Är det så att fritidspolitikernas makt att in och styra skolan effektivt bromsas nu när deras makt stannar vid skolgrinden när nya skollagen ska börja tillämpas vid halvårskiftet?

Kommer rektorer att se till att organisera skolan på ett sett så det pedagogiska samtalet blir viktigare än att springa på möten?

Många frågor. Jag har inga bra svar. Har ni?


Uppdaterat 110212
Karin Thunberg går i sin Kolumn i SvD idag till storms för lärarnas försvar i samband med Klass 9A-serien, med rubriken Så fick lärarna all skuld - igen. Hon avsluta kolumnen på följande vis:
Heja Malin! säger jag bara. Vilken annan yrkesgrupp skulle frivilligt visa upp sin inkompetens, vem skulle stå där med skammen att inte klara sitt jobb? Tänk om Janne Josefsson eller Fredrik Skavlan följde med mig på intervjuer för att förklara hur man ställer frågor. Och efteråt läxade upp mig för det som gick fel.

Nu har Örebrolärarna en klass som bedöms som "en katastrof" och ingen säger ett ord om vilket ansvar skolledning, politikerna - eller för den delen föräldrarna - har till att det är som det är.

Istället lägger man ansvaret på lärarna. Allt är deras fel. Stavros må åstadkomma nya mirakel, men något förblir ändå fel i den här ekvationen.
Felet i ekvationen är väl det jag började inlägget  igår medatt ställa frågor kring, det Karin skriver i mellanstycket ovan. Skolan befinner sig i ett systemfel om man ska tolka hennes kolumn idag. Det är också min syn, vad er?

8 kommentarer:

  1. Jag tror du överbetonar organisationsaspekten! Om vi bara haft de rätta styrdokumenten, de rätta politikerna, de rätta tjänstemännen och de rätta ansvarsfördelningarna och kontrollfunktionerna... Då skulle allt lösa sig!!!!

    Jag ser det mer som en innehållsfråga och vill betona skolans motsägelsefulla uppdrag. Hur får vi barn att acceptera något som många upplever som 17 år av meningslös fångenskap? Här har vi målstyrningens inte så vackra baksida!

    SvaraRadera
  2. It's not money, it's attitude.

    Så formulerade en klok elev den övergripande problembilden, och jag håller med eleven (vi pratar alltid engelska på lektionerna, därför formuleras klokskaper på engelska på mina lektioner). Oavsett skolans finansiella möjligheter, styrdokuemt, lagar och förordningar så förblir problemen så länge som attityden förblir.

    Vi behöver kollektivt ändra attityd till vårt uppdrag.

    SvaraRadera
  3. Plura, jag läste också Karin Thunberg, och jag gjorde det med stor uppskattning. Jag läser förstås alltid henne med stor uppskattning så inget konstigt med det. Det är aldrig någon poäng med att skuldbelägga en yrkeskår. Finns det problem med kåren handlar det alltid om strukturella problem. Problem på individnivå är en annan sak. Men dem kan man inte lösa i samhällsdebatten utan dem får man hantera kollegium för kollegium.

    SvaraRadera
  4. Visst är det kul när favoritkrönikören formulerar det man själv tänker! Nu saknar jag Svenskan och muttrar över hålen i deras nätupplaga...

    SvaraRadera
  5. Det viktiga är kanske att lärarna ingår i systemet. Om det är fel i systemet, så kanske det även är några "fel" hos lärarna eller en del lärare eller flertalet lärare, vem vet. Då måste man kunna tala om hur lärarna kan lyckas bättre i det här felande systemet. Det behöver inte betyda att det bara är fel på lärarna.

    Och det är väl det producenten för 9A, liksom Stavros och Gunilla missat. Vi har ett skolsystem som inte lyckas fånga, motivera och utbilda våra barn och unga tillräckligt bra, speciellt inte killarna tydligen (eller om det är lärarna som felbehandlar och felbedömer killarna :-)). Stavros talar faktiskt om att varje skola har sitt eget superteam av lärare.

    Vi kanske måste våga diskutera vad lärare kan göra bättre givet de förutsättningar som är i dag. Och vad de skulle kunna åstadkomma med bättre förutsättningar. Istället för att tycka den diskussionen är ointressant eller irrelevant för att det är minsann hela skolsystemet som behöver förändras.

    SvaraRadera
  6. Obegripligt att så många tror att det är frågan om "pedagogiska tricks" eller att det som sker i skolan är skilt från samhället.

    Skolan speglar samhället. Förstår inte ungdomar varför de ska gå i skolan så förstår de inte heller sin framtida roll i samhället. Detta är inget som uppstår i skolan. Om ni undrar över motivation så studera A. S. Neill's Summerhill School.

    Ofta refereras det till PISA eller liknande undersökningar. Lika ofta saluförs "slutsatser" som är felaktiga. Som mest visar att megafonen inte har läst undersökningarna - bara läst om dem.

    Att det är systemfel i skolan är helt klart sedan länge - visa mig det/den parti/politiker som vill göra något åt det. Från grunden. Money talks.

    Läs Läraren i det postmoderna samhället av Andy Hargreaves så hittar du en mängd internationella undersökningar som entydigt visar att alla de yttre, kontrollbaserade metoder som är på tapeten nu i den svenska skoldebatten är rätt meningslösa...

    Vi har själva skapat ett fängelse för 16 - 18-åringar när vi införde detta "frivilliga/obligatoriska" gymnasium och tog bort lärlingar, yrkesskolor, enkla jobb.

    SvaraRadera
  7. Kanske är det här systemfelet ligger?

    http://www.ted.com/talks/lang/eng/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html

    SvaraRadera
  8. Fler systemfel hittar du här;

    RSA Animate - Changing Education Paradigms
    > http://comment.rsablogs.org.uk/videos/
    >
    > RSA Animate - Drive: The surprising truth about what motivates us
    > http://comment.rsablogs.org.uk/2010/04/08/rsa-animate-drive/

    Men det intressanta är att politiker i stort sett hela västvärlden tror att allt i skolan blir bättre med hjälp av påtvingade regelverk och utökad administration. Eller legitimation. I USA har det snabbt visat sig att "the fittest will survive", dvs skolor som snabbt ställer om sin undervisning så eleverna blir trimmade på att klara just den typen av prov som myndigheterna testar med - anses vara bra.
    Men livet ser inte ut så - man måste ha bra grunder och en bra problemlösningsförmåga

    SvaraRadera