Kunskapens trädgård

Kunskapens trädgård

torsdag 9 december 2010

Äntligen!

Äntligen en ledarsida som övergivit den mytologiska skoldebatten. Ledarsidan i SvD tar idag upp de som verkligen ska granskas för skolans dåliga kunskapsresultat. Något som har funnits framför ögonan på journalister om man bara läst rapporterna från de granskande skolmyndigheterna.

Därför uppmanas övriga ledarredaktioner att granska de lokala kommunpolitikerna i framtiden.

Då kanske vi kan få en skola som står mitt i byn och levererar. Speciellt viktigt blir det nu när det från 1 juli 2011 är en ny roll kommunpolitikerna har. De ska "bara" planera, följa upp och utveckla utbildningen enligt nya skollagen.

Resten är upp till professionen att fixa.

Då blir resultatstyrning ett centralt begrepp i den framtida skolan för att lyfta pedagogiken till höjder där eleverna presterar och ökar kunskapsnivån. Bakläxan är alltid fokuserad mot skolan när resultat inte innehålls, inte eleven.

Så bästa ledarskribenter i landet, anta utmaningen och granska era lokal kommunpolitiker så de börjar leva upp till sitt uppdrag för en likvärdig skola.

Media SvD

4 kommentarer:

  1. Menar du att målstyrning och resultatstyrning är samma sak?

    På vilket sätt går de här teorierna att kombinera? Vilka konflikter finns?

    Jag har en bild av att konflikterna mellan mål-, resultat- och regelstyrning inte är tillräckligt belysta.

    P.S. Dina kommentarer är nu godkända - grundligt!

    SvaraRadera
  2. @Morrica, visst är det en början. Hoppas de andra redaktörerna på ledarsidorna läser detta.

    @Mats, ja det gör jag. Resultat för mig är ett inträffat tillstånd, ett nuläge. Om jag vill flytta mig till ett nytt läge har jag ett mål.

    Målstyrning för mig är lika med den smaraste vägen till målet. Resultatstryning är att hitta riktningen.

    Sedan finns det säkert konflikter i det hela.

    Man skulle kunna säga att betyg är ett slags nyckeltal som påverkar pedagogiken, det är ju det PISA visar. Då är det viktigt att man inte ser betyg bara på individnivå utan aggregerat i klassen, arbetslaget, skolan och huvudmannen. Det är ju dessa som påverkar arbetssätt och resurser.

    Samtidigt finns det mängder av jämförelsedata i SIRIS, SKLs öppna jämförelser med mera för att ha en uppfattning var jag ska skjuta in förflyttningen mot. Man lever ju inte i ett vakuum.

    SvaraRadera
  3. Äntligen fick Plura möjlighet att skriva inlägget som han byggt upp för så länge. Ja, jag håller med dig i din hjärtefråga resultatuppföljning kombinerat med ansvar på rätt ställen är ett väldigt starkt koncept för att förbättra.

    Jag för en liten pedagogisk diskussion i ett inlägg men det handlar om att lägga ansvar på rätt ställe och jag är väldigt nyfiken på din reaktion.

    "Ansvar gör att man ställer krav"

    http://janlenander.wordpress.com/2010/12/11/ansvar-gor-att-man-staller-krav/

    SvaraRadera